De Google formule

Dit boek maakt je wegwijs in een tijdperk dat beheerst wordt door Big Tech en kunstmatige intelligentie. Heeft Google straks nog steeds het beste antwoord? Hebben we geen dokters en advocaten meer nodig en hoeft er niemand meer naar school om iets te leren?

Verkrijgbaar in de boekhandels en online.

** Nu al derde druk! **

'OK Google. Wat is het masterplan?'

Honger naar kennis

Een website met een zoekbalk en een vrolijk logo. Zo begon Google in 1998. Door onze honger naar kennis groeide een vriendelijke zoekmachine razendsnel uit tot één van de machtigste bedrijven ter wereld. Tegenwoordig gebruikt iedereen Google. Met Google Maps, Android, YouTube en Gmail. Via slimme apparaten, opslag in de cloud en nieuwe medicijnen. 

Verder dan we denken

Wat gebeurt er nu de Big Tech-gigant al zijn diensten en onze gebruikersdata aansluit op de nieuwste Artificial Intelligence (AI)? Die vraag legde IT-specialist Bob Hardus voor aan ex-Googlemedewerkers, programmeurs, beleidsmakers, hoogleraren, medici en visionairs. Zijn zoektocht leidde van Amsterdam naar Berlijn en van Parijs naar Breda en leverde inspirerende inzichten, maar ook verontrustende ontdekkingen op. Google blijkt al veel verder dan wij denken. Sciencefiction staat op het punt werkelijkheid te worden. In De Google formule lees je hoe ons leven ingrijpend gaat veranderen.

De toverformule

In het online doolhof zijn bedrijven allemaal op zoek naar de toverformule; bovenaan in Google, want dat staat gelijk aan kwaliteit, betrouwbaarheid en winstmaximalisatie. Taxichauffeurs maken elkaar kapot met Google Adwords battles, verzekeringsmaatschappijen betalen miljoenen euro’s aan charlatans voor top 10-posities in de zoekresultaten, terwijl  bestuursvoorzitters en politici reputatiespecialisten inzetten om hun verleden te verdoezelen. Zoek je op een money keyword, dan is de eerste pagina die Google weergeeft geenszins objectief. Niet de nummer #1- en niet de nummer #10-positie. Achter elke zoekterm en elke ranking gaat een strategie van manipulatie op de meest diverse niveaus schuil. Van linkbuilders, panda’s en pinguïns tot aan Google’s eigen volgsystemen.

Mij niet gezien?

Alles wat wij doen op onze telefoons en in onze internetbrowser wordt vastgelegd en opgeslagen. Voor altijd. Van een zoekopdracht, tot een videogesprek en het kopen van een nieuw paar schoenen. Hoe meer data Google kan verzamelen, hoe meer advertenties er verkocht kunnen worden en hoe meer geld er verdiend wordt. Maar de zoekmachine is inmiddels zoveel meer dan een advertentieplatform. Google is tegenwoordig binnen bijna alle lagen van onze samenleving actief. 

Laat onze eigen overheid zich het bos in sturen met loze beloftes?

Door nieuw beleid mag de Nederlandse overheid al onze bankrekeningnummers, Burgerservicenummers, inkomsten en NAW-gegevens opslaan op de computers van Google. Die kunnen deze data vervolgens analyseren met behulp van hun nieuwste algoritmes. Hardus sprak hierover met José van Dijck, universiteitshoogleraar media en digitale samenleving aan de Universiteit Utrecht. Zij vergelijkt de situatie met de Duitse afhankelijkheid van Russisch gas, maar dan op het gebied van onze gegevens. Van Dijck: ‘Uiteindelijk kun je geen kant meer op. Als wij niet oppassen gebeurt dat ook in Nederland.’

Verliest de gezondheidszorg de greep op privacy van patiënten?

Google doet in Nederland samen met het Radboudumc in Nijmegen onderzoek naar parkinsonpatiënten. Een onderzoek, gefinancierd door Google en de Nederlandse overheid. En dat is slechts het topje van de ijsberg. Hardus laat zien wie uiteindelijk de eigenaar is van de onderzoeksgegevens en zo aanspraak maakt op de miljoenen die de nieuwe behandelmethodes opleveren.

Raakt de auto-industrie in de ban van zelflerende algoritmes? 

Als de ontwikkelingen dezelfde lijn volgen als met onze mobiele telefoons, die allemaal draaien op het besturingssysteem van Google, dan rijden onze auto’s straks ook allemaal met Google onder de motorkap. Met Android Automotive weet Google niet alleen waar, wanneer en hoe snel je rijdt, maar is het straks ook degene die je auto bestuurt. Die informatie is niet alleen handig voor de politie, maar ook voor verzekeringsmaatschappijen.

Het antwoord op al deze en andere vragen krijg je in De Google formule. 

‘Google aansluiten op onze hersenen is geen broodje aap-verhaal’

Google bepaalt ons doen en laten meer dan we denken.

Dat zegt Bob Hardus, zelfstandig search marketing consultant, journalist en schrijver van het boek De Google formule. Hij werkt voor prijsvergelijkingssites, mediabedrijven en overheidsinstellingen. Waarom heb je dit boek geschreven? Informatie en online diensten zijn niet gratis. Juist niet in het tijdperk van Artificial Intelligence (AI). Door duidelijk te maken hoe een bedrijf als Google werkt, hoop ik mensen meer inzicht te geven in het ‘voor wat hoort wat-principe’ dat aan de basis ligt van alle Big Tech-bedrijven.

Ontvang elke week het laatste nieuws over Google, andere Big Tech bedrijven en de nieuwste ontwikkelingen rondom technologie en AI. 

Schrijf je nu in!

De Google formule

Technische gegevens:

Formaat: 13,5 x 21 cm

Omvang: 224 pagina’s, paperback

ISBN: 97890 8975 3816

Prijs: € 20,00

Uitgever: Just Publishers

Follow us

© 2024 De Digitale Marketing Specialist